Suomalaisen elokuvan festivaali 2018

 - - -
-

Varsinais-Suomen Elokuvakeskus

Uutiskirje

Hyvä Vierailija,

XXVII SUOMALAISEN ELOKUVAN FESTIVAALI 12.–15.4.2018

Jokakeväinen, järjestyksessään 27. Suomalaisen elokuvan festivaali pidetään Turussa 12.–15.4.2018. Tapahtuman järjestää Varsinais-Suomen elokuvakeskus yhteistyössä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) ja Ylen Arkiston kanssa. Festivaaliteatterina toimii Logomon Move 2 -sali.

Suomalaisen elokuvan festivaalin 2018 pääteemana on suomenruotsalainen elokuva. Teema on tulkittu väljästi: valtaosa elokuvista on suomenruotsalaisten tekijöiden ruotsinkielisiä elokuvia, mutta mukana on myös suomalaisten elokuvien ruotsinkielisiä rinnakkaisversioita, Ruotsissa tehty suomalaisaiheinen elokuva ja muuta.

* * *

Festivaalin päävieraana on pitkän linjan ohjaaja ja tuottaja Claes Olsson, jonka tuotannon esittely alkaa kahdella persoonallisella puolipitkällä kirjallisuustulkinnalla: Naru kaulaan, nulikka! (1986) pohjautuu Elmer Diktoniuksen ja Varpusen suudelma (1992) Runar Schildtin novelliin. Onnistuneiden kirjallisuusfilmatisointien – nyt kirjailijat ovat naisia – sarjaa jatkavat Akvaariorakkaus (1993, Anna-Leena Härkösen romaani) ja Ihanat naiset rannalla (1998, Monika Fagerholmin romaani). Ohjaajan monipuolisuudesta todistaa puolidokumentaarinen Taistelu Näsilinnasta 1918 (2012), sisällissotakuvaus pohjalaisesta ruotsinkielisestä komppaniasta, joka koettaa vallata avainaseman punaisten joukkojen hallitsemalla Tampereella.

Olssonin kiinnostuksesta tutkia fiktion ja todellisuuden rajoja muistuttaa Stiller Garbo ja minä (1988), jossa toimittaja Ruber Stiller etsii jälkiä isosedästään, Suomessa syntyneestä ohjaajasuuruudesta Mauritz Stilleristä. Samalla elokuva toimii johdatuksena Mauritz Stillerin klassiseen Ruotsissa tehtyyn Juhani Aho -tulkintaan Juha (1921), josta saadaan nauttia Kari Mäkirannan yhtyeen elävällä säestyksellä.

Kiinnostavia harvinaisuuksia ovat sittemmin Ruotsiin asettuneen Jon Lindströmin varhaisteokset Yön sylissä (1977) ja Viimeinen kesä (1984), joista edellinen on realistinen kuvaus Ruotsin-siirtolaisista ja jälkimmäinen symbolismilla ladattu Ahvenanmaalle sijoittuva draama. Tunnetuimpiin suomenruotsalaisiin elokuvantekijöihin kuuluvat Åke Lindman, jolta nähdään televisiolle tehty, osin dramatisoitu dokumentti Eugen Schaumanista Viisi laukausta senaatissa (1992), sekä Jörn Donner, jonka pitkän tuotannon huippuihin kuuluu Märta Tikkasen romaanin filmatisointi Miestä ei voi raiskata (1978). Niin ikään sarjassa nähdään runoilija Gösta Ågrenin ainoa pitkä näytelmäelokuva, 1930-luvun äärioikeistosta kertova Lapualaisballadi (1969).

Seuraavien sukupolvien keskeisiä ruotsinkielisiä elokuvantekijöitä ovat olleet Peter Lindholm, Klaus Härö ja Ulrika Bengts. Lindholmin sukupolvielokuva Leijat Helsingin yllä (2001) jatkaa hienojen kirjallisuusfilmatisointien sarjaa Kjell Westön romaanin pohjalta. Härön pitkä esikoiselokuva Näkymätön Elina (2003) on herkkä lapsikuvaus, joka nostaa pinnalle kysymyksen kielellisestä identiteetistä. Bengtsin jännittävässä psykologisessa draamassa Oppipoika (2013) keskushenkilö on puolestaan varhaisnuori poika, joka saapuu majakanvartijan oppiin sodan kynnyksellä.

Forsfararna (1949) ja Tåg norrut (1947) ovat muistutuksia siitä, kuinka tärkeitä pohjoismaiset markkina-alueet olivat suomalaisille elokuville studiokaudella. Edellinen on Teuvo Tulion ruotsinkielinen rinnakkaisversio Hornankoski-melodraamasta, jälkimmäinen Palle Hagmannin ohjaama rinnakkaisversio Roland af Hällströmin kohtalokkaasta junadraamasta Pikajuna pohjoiseen. Tåg norrut nähdään nyt tiettävästi Suomen ensi-iltana.

Suomenruotsalaisen elokuvasarjan ohella tänä vuonna nähdään myös pieni kooste Maija Karhin elokuvien parhaimmistoa – näyttelijä itse on mukana videotervehdyksen välityksellä. Roland af Hällströmin ohjaama Suomalaistyttöjä Tukholmassa (1952) tarjoaa varhaisen ja värikkään näkökulman Ruotsin-siirtolaisuuteen. Ritva Arvelon Kultainen vasikka (1961) ja Erik Blombergin Kun on tunteet (1954) taas edustavat terävinä Maria Jotuni -dramatisointeina kirjallisuussovitusten valiojoukkoa.

Varsinaisten festivaaliteemojen ohella muistellaan vuoden 1918 tapahtumia kolmen lyhytelokuvan koosteella. Tuoretta riippumatonta elokuvatuotantoa taas edustaa tänä vuonna turkulaisen Mies Mikkosen uutuusdokumentti Sokeiden unet (2018).

* * *

Lisätietoja

www.suomalaisenelokuvanfestivaali.fi
www.facebook.com/SuomalaisenElokuvanFestivaali

Varsinais-Suomen elokuvakeskus
050 381 8833, info@vselokuvakeskus.net

Festivaalijohtajat / Festivalledarna
Kimmo Laine: kimmo.laine@oulu.fi, 0400 971 117
Juri Nummelin: juri.nummelin@gmail.com, 040 5541630
Hannu Salmi: hannu.salmi@utu.fi, 040 705 1196

* * *

OHJELMA / PROGRAMMET

Näytökset Logomossa (Köydenpunojankatu 14) Move 2 -salissa.
Yksittäiset näytösliput 5 e, kaikkiin näytöksiin oikeuttava festivaalikortti 25 e.

TORSTAI / TORSDAG 12.4.2018
16.00 Ulrika Bengts: Lärjungen / Oppipoika (2013. 93 min)
18.00 Jon Lindström: Hemåt i natten / Yön sylissä (1977. 90 min)
20.00 Jon Lindström: Sista leken / Viimeinen kesä (1984. 97 min)
22.00 Mies Mikkonen: Sokeiden unet (2018. 20 min, vapaa pääsy)

PERJANTAI / FREDAG 13.4.2018
12.00–13.30 Seminaari: Suomenruotsalainen elokuva ennen ja nyt
14.00 Åke Lindman: Fem skott i senaten / Viisi laukausta senaatissa (1992. 86 min)
16.00 Claes Olsson: Häng dej pojkfan! / Naru kaulaan, nulikka! (1985. 42 min) & En sparv i tranedans / Varpusen suudelma (1992. 54 min)
18.00 Claes Olsson: Slaget om Näsilinna 1918 / Taistelu Näsilinnasta 1918 (2012. 70 min)
20.00 Claes Olsson : Akvaariorakkaus / Akvariekärlek (1993. 99 min)
22.00 Jörn Donner: Män kan inte våldtas / Miestä ei voi raiskata (1978. 98 min)

LAUANTAI / LÖRDAG 14.4.2018
11.00 Lyhytelokuvakooste 1918 (vapaa pääsy):
- Järjestyksen palauttaminen Suomessa suomalaisen valkoisen kaartin ja saksalaisten joukkojen avulla (T: BUFA Bild und Film Amt, 1918. 13 min)
- Reino Palmroth: Sama kaiku on askelten (1968. 24 min)
- Sini Järnström: Hilja, punaisen tyttö (2006. 12 min)
12.00 Gösta Ågren: Ballad / Lapualaisballadi (1969. 81 min)
14.00 Claes Olsson: Stiller, Garbo och jag / Stiller, Garbo ja minä (1988. 49 min)
16.00 Mauritz Stiller: Johan/ Juha (1921. 83 min)
18.00 Claes Olsson: Underbara kvinnor vid vatten / Ihanat naiset rannalla (1998. 103 min)
20.00 Palle Hagmann: Tåg norrut (1947. 84 min)
22.00 Roland af Hällström: Suomalaistyttöjä Tukholmassa / Finska flickor i Stockholm (1952. 99 min)

SUNNUNTAI / SÖNDAG 15.4.2018
10.00 Klaus Härö: Näkymätön Elina / Elina – Som om jag inte fanns (2002. 75 min)
12.00 Erik Blomberg: Kun on tunteet / Kärlek i mars (1954. 78 min)
14.00 Ritva Arvelo: Kultainen vasikka / Den Gyllene kalven (1961. 90 min)
16.00 Peter Lindholm: Drakarna över Helsingfors / Leijat Helsingin yllä (2001. 91 min)
18.00 Teuvo Tulio: Forsfararna (1949. 99 min)


SEF-ILTAKLUBIT BAR Ö:SSÄ (Linnankatu 7, Turku)

Festivaalin iltaklubeilla tutkitaan kansakunnan muistia ja revitellään suomalaisten lyhytelokuvien ja livemusiikin voimin. Ohjelma alkaa molempina iltoina klo 19, vapaa pääsy.

Perjantaina 13.4.
- Kino Euphoria goes Suomalaisen Elokuvan Festivaalit (lyhytelokuvakooste yht. 78 min)
- Ohjaaja Hannaleena Haurun lyhytelokuvien retrospektiivi (kooste yht. 75 min)
- Dj Tapani Masculin

Lauantaina 14.4.
- Risto Jarva -seura esittää: Tervanpoltosta Rock’y VI:een – Itsenäisen Suomen lyhytelokuvia (kooste yht. 120 minuuttia) / Live-säestys: Lau Nau ja Topias Tiheäsalo
- Dj X-paroni


XXVII FESTIVAL FÖR FINLÄNDSK FILM 12.–15.4.2018

Den årligen återkommande Festivalen för Finländsk Film, den 27 i ordningen, pågår i Åbo den 12.–15.4.2018. Evenemanget arrangeras av Egentliga Finlands filmcentrum i samarbete med Nationella audiovisuella institutet (KAVI) och Yle Arkivet. Som festivalbiograf fungerar Move 2 -salen i Logomo.

Finlandssvensk film är huvudtemat för årets Festival för Finländsk Film. Temat har tolkats flexibelt: i de flesta fall är det fråga om svenskspråkiga verk av finlandssvenska filmskapare, men vi visar också svenskspråkiga parallellversioner av finska filmer samt en del filmer som producerats i Sverige.

* * *

Vår huvudgäst är Claes Olsson, som har en lång karriär som regissör och producent. Först ut är två personliga novellfilmer som bygger på litterära verk: Häng dej, pojkfan! (1986), baserad på en text av Elmer Diktonius, och En sparv i tranedans (1992), en adaption av en novell signerad Runar Schildt. På det följer spelfilmerna Akvariekärlek (1993), efter en roman av Anna-Leena Härkönen, och Underbara kvinnor vid vatten (1998), som bygger på en roman av Monika Fagerholm. Ett ytterligare exempel på Olssons mångsidighet är semi-dokumentära Slaget om Näsilinna 1918 (2012), som berättar om ett österbottniskt kompani, som försöker att ta över en postering i det av röda gardet kontrollerade Tammerfors.

I Stiller, Garbo och jag (1988) fortsätter Claes Olsson med att undersöka gränsen mellan fakta och fiktion. Här är det journalisten Ruben Stiller som letar efter spår av sin pappas farbror Mauritz Stiller, den världsberömde regissören som ju föddes i Finland. Filmen fungerar även som introduktion till Mauritz Stillers klassiska tolkning av Juhani Ahos Johan (1921), inspelad i Sverige. Stillers verk visas till ackompanjemang av Kari Mäkiranta och hans ensemble.

Intressanta rariteter är de tidiga filmerna av Jon Lindström, nämligen Hemåt i natten (1977) och Sista leken (1984), varav den förstnämda är en realistisk skildring av invandrare i Sverige och den senare ett drama som utspelar sig på Åland. En av de mest kända finlandssvenska filmregissörerna är utan tvivel Åke Lindman som uppmärksammas med Fem skott i senaten (1992), ett dramadokument om Eugen Schauman, producerat för televisionen. Ur Jörn Donners långa och framgångsrika karriär visas Män kan inte våldtas (1978), efter en roman av Märta Tikkanen. I serien ingår också poeten Gösta Ågrens enda långfilm, Ballad (1969), som handlar om Lapporörelsen i 1930-talets Österbotten.

Peter Lindholm, Klaus Härö och Ulrika Bengts hör till den följande generationen av finlandssvenska filmskapare. Lindholms generationsfilm Drakarna över Helsingfors (2001), efter Kjell Westö, är ännu ett exempel på en lyckad litteraturtolkning.  Härös första långfilm Elina – Som om jag inte fanns (2003) är en känslig barndomsskildring som tangerar frågan om språklig identitet. Det spännande psykologiska dramat Lärjungen (2013) av Ulrika Bengts handlar om en tonårspojke som vid krigets början träder in som lärling hos en fyrvaktare.

Forsfararna (1949) och Tåg norrut (1947) påminner oss om hur viktiga de nordiska och framför allt svenskspråkiga marknaderna var för finländsk film under studioperioden. Forsfararna av Teuvo Tulio är en svenskspråkig parallellversion av melodramat Hornankoski, medan Tåg norrut, regisserad av Palle Hagmann, är den svenska versionen av Roland af Hällströms ödesmättade tågdrama.

Vid sidan av finlandssvensk film bjuder årets festival också på ett urval av aktrisen Maija Karhis bästa filmer, detta till acompanjemang av en videohälsning. Finska flickor i Stockholm (1952) av Roland af Hällström ger ett tidigt och färgstarkt perspektiv på invandringen till Sverige. Och i Ritva Arvelos Den gyllene kalven (1961) och Erik Blombergs Kärlek i mars (1954) har vi två briljanta litteraturadaptioner efter Maria Jotunis litterära förlaga.

Vid sidan av det övriga programmet uppmärksammas händelserna under år 1918, detta i form av ett kortfilmsprogram. Den nya finländska filmen representeras av Mies Mikkonens färska dokumentär Sokeiden unet (Blinda drömmar, 2018).

* * *

Mera information

www.suomalaisenelokuvanfestivaali.fi
www.facebook.com/SuomalaisenElokuvanFestivaali

Varsinais-Suomen elokuvakeskus / Egentliga Finlands filmcentrum
050 381 8833, info@vselokuvakeskus.net

Festivalledarna / Festivaalijohtajat
Kimmo Laine: kimmo.laine@oulu.fi, 0400 971 117
Juri Nummelin: juri.nummelin@gmail.com, 040 5541630
Hannu Salmi: hannu.salmi@utu.fi, 040 705 1196

* * *

PROGRAMMET

Visningarna i Logomo (Hampspinnaregatan 14) i Move 2 -salen.
Biljetter till enstaka visningar 5 e, festivalkortet som gäller alla visningar 25 e.

TORSDAG 12.4.2018
16.00 Ulrika Bengts: Lärjungen / Oppipoika (2013. 93 min)
18.00 Jon Lindström: Hemåt i natten / Yön sylissä (1977. 90 min)
20.00 Jon Lindström: Sista leken / Viimeinen kesä (1984. 97 min)
22.00 Mies Mikkonen: Sokeiden unet (2018. 20 min, vapaa pääsy)

FREDAG 13.4.2018
12.00–13.30 Seminaari: Suomenruotsalainen elokuva ennen ja nyt
14.00 Åke Lindman: Fem skott i senaten / Viisi laukausta senaatissa (1992. 86 min)
16.00 Claes Olsson: Häng dej pojkfan! / Naru kaulaan, nulikka! (1985. 42 min) & En sparv i tranedans / Varpusen suudelma (1992. 54 min)
18.00 Claes Olsson: Slaget om Näsilinna 1918 / Taistelu Näsilinnasta 1918 (2012. 70 min)
20.00 Claes Olsson : Akvaariorakkaus / Akvariekärlek (1993. 99 min)
22.00 Jörn Donner: Män kan inte våldtas / Miestä ei voi raiskata (1978. 98 min)

LÖRDAG 14.4.2018
11.00 Lyhytelokuvakooste 1918 (vapaa pääsy):
- Järjestyksen palauttaminen Suomessa suomalaisen valkoisen kaartin ja saksalaisten joukkojen avulla (T: BUFA Bild und Film Amt, 1918. 13 min)
- Reino Palmroth: Sama kaiku on askelten (1968. 24 min)
- Sini Järnström: Hilja, punaisen tyttö (2006. 12 min)
12.00 Gösta Ågren: Ballad / Lapualaisballadi (1969. 81 min)
14.00 Claes Olsson: Stiller, Garbo och jag / Stiller, Garbo ja minä (1988. 49 min)
16.00 Mauritz Stiller: Johan/ Juha (1921. 83 min)
18.00 Claes Olsson: Underbara kvinnor vid vatten / Ihanat naiset rannalla (1998. 103 min)
20.00 Palle Hagmann: Tåg norrut (1947. 84 min)
22.00 Roland af Hällström: Suomalaistyttöjä Tukholmassa / Finska flickor i Stockholm (1952. 99 min)

SÖNDAG 15.4.2018
10.00 Klaus Härö: Näkymätön Elina / Elina – Som om jag inte fanns (2002. 75 min)
12.00 Erik Blomberg: Kun on tunteet / Kärlek i mars (1954. 78 min)
14.00 Ritva Arvelo: Kultainen vasikka / Den Gyllene kalven (1961. 90 min)
16.00 Peter Lindholm: Drakarna över Helsingfors / Leijat Helsingin yllä (2001. 91 min)
18.00 Teuvo Tulio: Forsfararna (1949. 99 min)


SEF-KVÄLLSKLUBBARNA PÅ BAR Ö (Slottsgatan 7, Åbo)

På kvällsklubbarna under festivalen utforskar man nationens minne och festar i sällskap av kortfilmer och livemusik. Programmet båda kvällarna börjar kl 19, fritt inträde.

Fredag 13.4.
- Kino Euphoria goes Festival för Finländsk Film (kortfilmssamling, speltid totalt 78 min)
- Retrospektiv av regissören Hannaleena Haurus kortfilmer (samling, totalt 75 min)
- Dj Tapani Masculin

Lördag 14.4.
- Risto Jarva -sällskapet förevisar: Från tjärbränning till Rock’y VI – kortfilmer från det självständiga Finland (samling, totalt 120 min) / Live-komp: Lau Nau och Topias Tiheäsalo
- Dj X-paroni
 
Powered by AcyMailing